dinsdag 3 maart 2015

Spullen bestellen uit het buitenland (en dan vooral China)


Ik schreef al eerder dat ik vaak dingen bestel uit het buitenland. Dan kan, zelfs met verzendkosten erbij, veel goedkoper zijn dan dezelfde producten in Nederland.

Afgelopen week had ik een gesprek met een vriend die me vroeg wat ik allemaal bestel en waar ik dat doe. Dat leek me wel een interessant onderwerp om over te schrijven. Dus hierbij

Waar?

Dure electronica apparatuur zal ik enkel bestellen bij respectabele leveranciers. Ofwel bij de fabrikant zelf ofwel bij een bekende online winkel (Amazon bv). Ik probeer dan wel een winkel te vinden die in de EU zit. Want dan hoef je geen inklaringskosten te betalen. Dus Amazon engeland en duitsland zien me vaak langskomen.

Maar de goedkopere spullen (en daar was mijn vriend dus vooral geinteresseerd naar) haal ik vooral uit Azie.
Dit doe ik dan vaak via http://www.aliexpress.com/ Je hebt er vast wel over gehoord, deze was recentelijk de beurs op gegaan en zelfs wij in ons kikkerlandje kreeg dat te zien op het nieuws.

Dit is eigenlijk een grote marktplaats voor kleine winkeltjes/zzp-ers in china en hong kong die hun producten verkopen.
Het voordeel is dat deze site daardoor een enorm assortiment heeft, met concurrende prijzen. (1 zelfde product kan tientallen keren aangeboden worden tegen verschillende prijzen)
Ook zijn de verkopers verplicht om hun producten traceerbaar te versturen. (De verzendkosten zijn veelal ingecalculeerd in de prijs)

Je bent als koper ook goed beschermd. Als je bijvoorbeeld jouw product niet hebt ontvangen (en de tracering geeft dat ook aan) dan krijg je gewoon je geld terug. Ook als het product niet aan jouw verwachtingen kan je een Dispuut starten en kan je of een korting, of een vervangend product krijgen.

Er zijn naast aliexpress natuurlijk ook andere sites zoals banggood.com , dx.com ,etc. Deze kunnen goedkoper zijn, maar het kost me teveel tijd om ze allemaal langs te lopen, dus gebruik ik een vergelijkingsite als http://chinaprices.us/ om deze te vergelijken.
Het nadeel van andere sites is dat je vaak geen traceerbare verzendingen krijg. Dus dat is wel iets om over te wegen.

Ik betaal met een creditcard.

Wat?

De producten die ik uit het buitenland haal zijn dingen die ik niet direct nodig heb. Het kan namelijk 6-8 weken duren voordat zij binnenkomen. Meestal zijn deze qua prijs ook onder de 25 euro. Dan hoef je namelijk geen invoeringskosten over te betalen (aangezien verzendingkosten gratis/inbegrepen zijn, verdeel ik een bestelling en zorg ik ervoor dat elk product individueel wordt verzonden)

Mijn laatste aankopen zijn bijvoorbeeld een fietsreparatieset voor onder de zadel (gekregen voor omgerekend 4 euro, tegenover 30 euro voor hetzelfde product in de fietsenwinkel), een fietsreparatiestandaard (15 euro vs 40 euro), een speciale uitvoering sportkleding (12 euro vs 50 euro), ledspotjes (50 cent tegenover 3 euro. En dat maal 18)

Ook kleding beginnen we steeds vaker via deze sites te halen. Hierbij moeten we de maattabellen op de sites goed gebruiken. Dus echt opmeten. Tot nu toe passen alle kleding prima. Tegen een fractie van de prijs in NL, maar wel veel mooier dan bij een budgetwinkel zoals bv Primark.


Via het bestellen bij het buitenland besparen we dus enorm veel geld. Helaas komt het maar al te vaak voor dat ik dingen bestel die we eigenlijk niet echt gebruiken. Maar voor de prijs (meestal onder de 5 euro) maakt het niet zoveel uit.

Dit is niet echt goed voor de Nederlandse economie, maar tja... ik wil geen dief van mijn eigen portemonnee zijn. En.. ik hou de pakketbezorger aan het werk. Die komt bijna elke week wel een paar keer langs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten