vrijdag 6 maart 2015

Goede motivatie om met de fiets naar het werk te gaan

Sinds februari is het redelijk mooi weer. Weinig regen en de temperatuur viel weer mee. Boven de 5'C in ieder geval.

Ik ben daarom de hele maand met de fiets naar het werk gegaan. Dit is niet alleen goed voor het milieu en mijn conditie (toch weer een beetje extra beweging) het is ook goed voor de portemonnee.

Ik ga dan namelijk niet met de auto naar het werk. Mijn reguliere woon/werk verkeer is namelijk maar 4 km enkele rit. En dat is niet goed voor het verbruik. De motor heeft onvoldoende tijd om opgewarmd te worden.
En dat voel ik vooral aan de pomp.



Ik hou het verbruik namelijk bij met behulp van spritmonitor.de. Het verbruik is de afgelopen winter flink omhoog gegaan.

Een voordeel van spritmonitor is dat het ook duidelijk weergeeft wat mijn benzinekosten per 100 km is. Dit bleek 10 euro per 100 km te zijn. Oftewel 10 cent per kilometer.

Laat ik nou 19 cent per km vergoed te krijgen op woonwerk-verkeer. Oftewel voor elke kilometer dat ik fiets, kan ik 2 km rijden.

Dat vind ik persoonlijk een concretere motivatie dan milieu en conditie.

Het streven is om dit vol te houden. Zeker voor de zonnige dagen.

*(in de winter en bij regen vind ik het gewoon niet prettig om te fietsen. Te koud (dus glad en gevaarlijk) en nat op het werk aankomen is ook niks. Misschien als ik een goede ademende regenpak/broek kan vinden, dat ik ook in de winter met de fiets ga)

** (tot nu toe tanken we 1x per maand. Voor gemiddeld 25 liter. De helft van de tank gaat op aan woonwerk verkeer. Dus als ik een maand enkel met de fiets naar werk ga, dan kan ik misschien 1x per 2 maanden tanken)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten